4 jednoduché tipy pro článek, který má hlavu a patu

Dnes píšu pro mne netradičně. O psaní.
Jsem zvyklá sdílet části svého příběhu, psát jen tak na pohodu, podělit se svá o zjištění a pootevřít tak i jiné oko než jen to svoje. Psát články, ve kterých něco někomu radím, mi vždy přišlo jako sci-fi. OK, tak pojďme jedno začít psát…

1. Servírujte jednochodové menu

Když si dáte v restauraci steak s hranolkama, pravděpodobně si už nedáte koprovku, ani borůvkové knedlíky. Sníte svůj steak, zapijete ho dobrou dvanáctkou a máte v bříšku jako v pokojíčku. Stejné je to se psaním článků.

Chápu, že toho chcete spoustu říct, vše vypadá důležitě a zdá se dokonce, že každá myšlenka do toho vašeho článku skvěle (za)padne a bez ní je to totálně mimo. Jeden blogový článek ale není sto pojmout celý obsah vaší hlavy.

Pokud chcete psát o A, neříkejte už nic o B ani C.

Věřte mi, že pokud má vaše myšlenka proniknout do hlav vašich čtenářů a uhnízdit se tam, případně začít klíčit (což je meta každého blogera), nemůžete svému čtenáři udělat v hlavě guláš. Písmenková polévka snese jen jednu ingredienci.

Nasevírujte steak a nechte je vychutnat si ho. Na koprovku i knedle bude dost času jindy. Opravdu!

 

2. Podávejte, co objednáno jest!

Pokud je v jídelním lístku steak, objednáte si steak, tak na talíři očekáváte… ano, steak. Nechcete aby vám přinesli zeleninu, ovoce, zmrzlinu, mořskou havěť nebo tradiční knedlo-vepřo-zelo. Chcete steak a máte právo ho dostat. Dokonce je přímo žádoucí mít ho i správně propečený a bez zbytečných serepetiček kolem.

Nadpis svého článku proto slaďte s obsahem. Buďte výstižní a maximálně přesní. Trocha vtipu či nadsázky bude ideálním zpestřením, ale neznásilňujte se. Lepší je název suchý, ale pravdivý, než přehnaně pompézní, ale totálně mimo mísu.

TIP: Nebojte se nadpis řešit až úplně naposled. Když je text hotov přichází často ty nejlepší nápady pro jeho pojmenování či doladění již vymyšleného.

 

3. Ať říkali cokoliv, na délce vážně nezáleží!

Občas mi přijde text s vyřčenou obavou, že je příliš dlouhý nebo krátký.
Nejhorší jsou ale dotazy, kdy někdo chce vědět, jak by měl být správně dlouhý článek. V duchu se musím smát, protože na tohle mám jedinou odpověď: „Já nevím!“

Dle mého určuje délku článku téma, typ sdělení a míra (košatost) vaší zkušenosti, kterou chcete předávat. Někdy stačí jediný odstavec a je řečeno vše! Někdy musíte popsat dvě A4, aby to dávalo dokonalý smysl. Ať tak či tak, pokud zůstanete u jednoho tématu (viz bod 1) a nepřeženete to s omáčkou, s délkou svého textu si nelamte hlavu – vykrystalizuje sama.

Pište srozumitelně, přehledně a jasně.

Mějte v mysli svého ideálního čtenáře. Pište přirozeně, nesnažte se naplnit nějakou domnělou představu o ideálním článku správné délky. Nic takového není! Někdo je přirozený vypravěč, jiný je pragmatický minimalista. Obojí je správně, obojí zaujme, pokud nebude metou článku délka, ale obsah a forma.

TIP: Napište svůj text a za pár dní se sami sebe zeptejte: „Chtěl bych tohle číst?“

 

4. Text (je) jako víno

Zraje časem. Ať se vám to líbí nebo ne, na první dobrou píše jen Bůh. I ti nejlepší svým textům dávají čas. Nechávají je zrát. Kolikrát něco řeknete a víte, že byste to za dvacet minut řekli jinak. Tak je to i se psaním. V textu je ale super, že než ho někdo uvidí, můžete si s ním vážně hodně vyhrát.

V ideálním případě jeden den článek napíšete a nejdříve druhý den si ho znovu přečtěte. Něco uberete, ještě uberete, trochu víc uberete a jinde pár slov přidáte. Někdy pomůže nechat ho zrát i několik dní, v jistých případech i pár týdnů. Ne vždy si ale můžete tenhle luxus dovolit. Nezbytné minimum? Alespoň půl dne, kdy děláte opravdu zcela odlišnou činnost!

Na článku, který vypustíte okamžitě, je nedopečenost vidět – chyby, nedokončené myšlenky, nebo naopak lehký slovní průjem. To vše je zbytečné. To vše můžete vychytat. Neuspěchejte to a pošlete do světa skvost, za který se postavíte i za měsíc, rok či pár let… Internet má pamatováka!

 

A na závěr jen staré dobré „Dvakrát měř a jednou řež“. Než něco vyšlete do světa, raději dvakrát škrtněte, čtěte, upravte než jednou kliknete na nepřístojně lákavé tlačítko u každého okýnkem pro text… Vyplatí se to…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>